- Etäosallistuttava
- Puheohjelma
- Vapaa pääsy
Empatian vai kurin puutetta – mitä suomalainen kasvatus tarvitsee?
Voit seurata lähetystä myös Keskisuomalaisen verkkosivuilla
”Joka kuritta elää, se kunniatta kuolee”
”Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa”
Suomalainen kasvatusmaisema on pullollaan erilaisia lentäviä lauseita, jotka nousevat keskusteluun erityisesti silloin, kun koulusta tai lasten ja nuorten toiminnasta kantautuu huonoja uutisia. Mitä lauseiden taakse kätkeytyy – sanahelinää, viisauksia vai suomalaisen mielenmaiseman karu todellisuus? Kaipaako kasvatus kurinpalautusta vai enemmän empaattista lähestymistapaa? Kysymys on merkityksellinen, sillä vastaus heijastaa millaisena kanssaihmiset näemme ja millaista yhteiskuntaa haluamme rakentaa.
-
Mikko Hiljanen
Mikko Hiljanen on tutkija, demokratiakasvattaja ja opettajankouluttaja Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella.
”PISA-tulokset ja niiden lasku on pelkkää taustakohinaa sen rinnalla, jos meillä ei ole demokraattista yhteiskuntaa tai elinkelpoista planeettaa. Kasvatuksen ja koulutuksen päämäärä tulisi olla näiden vahvistaminen ja ylläpito.”
-
Riitta Tallavaara
Riitta Tallavaara on opettajankouluttaja, demokratiakasvattaja ja tutkija.
-
Anni Piironen
Anni Piironen tekee erityisopettajan virkatöiden ohella väitöskirjaa Jyväskylän yliopistossa aiheena opettajan vihan tunteet pedagogisessa suhteessa. Häntä kiinnostavat tunteiden lisäksi kehollisuus, erilaiset valtarakenteet sekä kaikenlainen kapinointi.
”Se on laiska aikuinen, joka kurilla lasta kasvattaa.”
-
Eveliina Stolp
Eveliina Stolp toimii yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella. Hän väitteli kasvatustieteiden tohtoriksi oppilaan toimijuudesta yhteismusisoinnissa.
”Unohtuuko ihmisten yhteys toisiinsa puhutun maailman alle?”
-
Minni Matikainen
Minni Matikainen on kasvatustieteen tohtori ja työskentelee tutkijatohtorina Jyväskylän yliopistolla. Hän on kiinnostunut opettajaksi oppimisesta ja luotsaa kasvatustieteellistä Kasvata mua -podcastia.
”Lähtökohta on väärä, jos kurittomuus ajatellaan koulumaailmassa vain häiriöksi tai poikkeukseksi tasapainotilaan: pikemminkin koulujärjestelmä itsessään tuottaa kurittomuutta.”
-
Samuli Laitinen
Samuli Laitinen on Gradia-lukioiden tulosaluejohtaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja rehtori. Yli 20 vuotta koulussa on näyttänyt Samulille vaatimustason laskun ja opettajuuden muutokset. Hän ei ole kiinnostunut etsimään syyllisiä, mutta ratkaisut kiinnostavat sitäkin enemmän.
”Joka empatiaan kykenemättömäksi kasvattaa, se kunniatta kuolkoon.”