Heikki Sarmanto Sextet: Flowers in the Water

ma 8.7. klo 18:00
Kesto: n. 2h sisältäen väliajan
Jyväskylän yliopiston päärakennuksen juhlasali, Seminaarinkatu 15

Heikki Sarmanto (piano, alkuperäisjäsen), Juhani Aaltonen (alttosaksofoni, alkuperäisjäsen),
Esa Pethman (tenorisaksofoni, alkuperäisjäsen), Pekka Sarmanto (basso), Reino Laine (rummut), Jukka Eskola (trumpetti)

Vuonna 1969 Jyväskylän kulttuuripäivillä (nyk. Jyväskylän Kesä) konsertoi Heikki Sarmanto Sextet. Konsertti taltioitiin ja siitä syntyi Sarmannon ylistetty debyyttilevytys Flowers in the Water. Nyt, päivälleen viisikymmentä vuotta myöhemmin, pianisti, säveltäjä ja modernin jazzin edelläkävijä Heikki Sarmanto yhtyeineen palaa Jyväskylän Kesään esittämään tämän päivän tulkinnan klassikkolevytyksestä. Kuudesta muusikosta kolme on alkuperäisen kokoonpanon jäseniä.

Kesto n. 120 min., väliaika

Liput (42/38/32 €) myynnissä verkkosivuillamme ja Lippupisteen toimipisteissä!

 

 

Esiintyjä kertoo / Heikki Sarmanto:

“Soitamme konsertissa tämän päivän version alkuperäisestä materiaalista. Emme tietenkään soita täysin samaa kuin vuonna 1969, mutta esimerkiksi nimikkokappale Flowers in the Water soitetaan varmasti. Trumpettia tulee tuuraamaan Jukka Eskola, maamme ykköstrumpetisti. Basistiksi tulee veljeni Pekka Sarmanto. Matti Koskialan tilalle tulee Reino “Reiska” Laine, vakiokalustoa Jyväskylän kulttuuripäivillä hänkin.

Silloinen Jyväskylän kulttuuripäivät oli merkittävimpiä eurooppalaisia poikkitaiteellisia tapahtumia, jota useat tapahtumat matkivat. Koko tapahtuma oli aivan avantgardea. Jyväskylä oli todellinen Suomen Ateena siihen aikaan – festivaali oli tiennäyttäjä, ensimmäinen ja ylivoimainen tapahtuma jazzin saralla.

Se oli jazzin kulta-aikaa, jota on syytä juhlia ja muistella. Tänä päivänä nykymusiikki ja moderni jazz ovat siirtyneet yhä enemmän konserttitilanteisiin, ja on hyvin vähän enää aitoja jam-sessioita. Ilokivessä oli silloin huikeita jameja, joissa muistan esimerkiksi Laineen Reiskan soittaneen käsittämättömän hienosti.

Vuoden 1969 konsertin äänittivät kaksi entusiastia, arkkitehti ja jazz-pianisti Hannu Kiviranta sekä kuvataiteilija Matti Louhi. Silloin äänitettiin paljon omilla laitteilla. Heillä oli kelanauhuri, ja he laittoivat pari mikrofonia pystyyn, ja heidän ansiostaan tallenne on olemassa. Svart Records uudelleenjulkaisee levyn tänä kesänä. Levy-yhtiön innostus materiaaliin on tosi hieno juttu. 60- ja 70-luku oli uteliasta, orgaanista ja käsittämättömän energistä aikaa. Silloin murtauduttiin ulos perinteisistä ratkaisuista, ja se musiikki on ihan freshiä edelleen. Olemme pyrkineet pitämään sisällämme tämän saman energian. Hyvänä osoituksena tästä energiasta on Juhani Aaltosen legendaarinen alttosaksofonin soitto levyllä.

Nimikkokappale on sävelletty kaksi tuntia ennen konserttia. Pojat soittivat sen prima vistana tilanteessa. Sain inspiraation ja sävelsin hirveän nopeasti. Kysyin äänittäjä Hannu Kivirannalta, mikä sen nimeksi tulee. Hannu huikkasi aivan hetkeä ennen, että anna vaikka Flowers in the Water. Sellaista spontaniteettia jazzissa pitääkin olla. Kulttuuripäivien jazz-workshopeissa toimittiin samalla tavalla.

Usein kun menen konserttiin, minulla ei ole mitään suunnitelmaa tai aavistusta siitä, mitä tulee tapahtumaan. Istun pianon ääreen ja saattaa olla jopa niin, että kaikki tapahtuu lavalla. Spontaanin improvisaation ja sovitetun tai tarkkaan sovitun musiikin eron kuulee heti.

Teen koko ajan uutta musiikkia vimmatusti. Elämäni suurin teos on nyt työn alla, rakennan sitä kuin Iisakin kirkkoa. Kyseessä on niin iso teos, etten halua vielä puhua siitä. Olen ihan koukussa siihen. En ole haikeasti muisteleva nostalgikko, ajattelen huomista ja katson eteenpäin. Tähän Jyväskylä vuonna 1969 tekee poikkeuksen.”