Electronic Chamber Music

pe 5.7. klo 18:00
Kesto: n. 1h 15min
Ilokivi, Keskussairaalantie 2 Jyväskylä

Electronic Chamber Music on helsinkiläinen kvartetti, jolla on ainutlaatuinen lähestymistapa elektroakustiseen livemusiikkiin. Mukaansatempaava äänimatka vie läpi hypnoottisten rytmien, äänivärisävellysten, intiimien jousiduojen sekä valtavien synteettisten äänivallien.

Konserttikokoonpanon jäsenet ovat kitaristi, tutkija ja äänitaiteilija Otso Lähdeoja, modulaarisyntetisaattoreita operoiva elektronimuusikko Alejandro Montes de Oca (Meksiko), laulaja, säveltäjä ja guzhengia soittava Petra Poutanen-Hurme sekä Suomessa, Hollannissa ja Ranskassa vaikuttava improvisaatioon erikoistunut viulisti-säveltäjä Aino Eerola.

Liput (30/28/25 €) myynnissä verkkosivuillamme ja Lippupisteen toimipisteissä.

 

Esiintyjät kertovat: Electronic Chamber Music / Otso Lähdeohja & Aino Eerola

Kokoonpanostanne löytyy muusikoita, tutkijoita ja säveltäjiä. Miten yhtyeenne sai alkunsa?  

Olemme kaikki pohjimmiltamme muusikoita – meitä yhdistää halu ilmaista itseämme äänen kautta, “olla äänessä”, äänen sisällä, puhua äänen kieltä ja sen kautta.

Yhtye sai alkunsa Otso Lähdeojan ja Alejandro Montes de Ocan halusta tehdä musiikkia akustisen ja elektronisen musiikin rajapinnassa. Aino Eerola ja Nathan Thomson tulivat mukaan ystävyyden ja yhtenevien musiikillisten intressien kautta. Yhtye oli alunperin eräänlainen laboratorio aktiiviakustisten soittimien kehittelylle, osana Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimusprojektia.

Mitä aktiiviakustiset soittimet ovat?

Aktiiviakustiikka tarkoittaa elektronisen äänen ajamista erilaisiin esineisiin ja pintoihin runkoäänikaiuttimilla tai ”väristimillä” niin, että fyysiset esineet muuntuvat äänilähteiksi. Se on vaihtoehtoinen äänentoistotapa kaikille tutun kartiokaiuttimen rinnalla. Monenlaisia esineitä voidaan muuntaa äänilähteiksi, esim. seiniä, ikkunoita, lattioita, pöytiä jne. Äänen laatu ja “saundi” riippuu esineen soinnillisista ominaisuuksista.

Mikä inspiroi teitä tällä hetkellä?

Otso: Minua inspiroi genrerajojen tuolla puolen elävä, voimakkaasti persoonallinen musiikki, olemassaolevien formaattien kyseenalaistaminen – miten livemusiikkia soitetaan, miten tehdään levyjä ja biisejä. Olen myös kiinnostunut keskiaikaisesta (kirkko)taiteesta. Aistin siellä nykyelomme mytologisen pohjan, ja samalla kadonneen maailman. Diggailen myös kovasti Réunion-saaren Maloya-musiikkiperinteestä, jossa yhdistyvät Itä-Afrikan ja Madagaskarin rytmiikka, sekä intialaiset ja eurooppalaiset vaikutteet.

Aino: Tällä hetkellä minua kiinnostavat kontrastit, kerroksellisuus, improvisointi, liike ja rytmisyys ja se, mitä ei ehkä edes pysty sanallisesti kuvaamaan. Musiikissa minua kiinnostaa vaihtelu, esimerkiksi dissonanssin ja konsonanssin sekä tonaalisuuden ja atonalisuuden tai polytonaalisuuden välillä.

Millä mielin kannattaa tulla konserttiin, jos ei ole koskaan kuullut teitä? Millaista kokemusta voi odottaa?

Kannattaa tulla nauttimaan äänivärien kirjosta samaan tapaan kuin hyvän ruoan ja viinin yhdistelmistä. Musiikkimme on suurelta osin improvisoitua, joten yllätyksiin kannattaa varautua.

Meitä ei kannata luokitella mihinkään genreen, ainakaan vielä.