Jyväskylän Kesässä kukkii piilevää

27.5.2016

IMG_3647ulkoasu 3Markus Viitakoski graafisen suunnittelun toimisto Pigmestä on vastannut Jyväskylän Kesän ulkoasusta jo 16 vuoden ajan. Hän sanoo idean tulevan milloin mistäkin – harvoin itse asiassa mistään graafisen alan ammattikirjallisuudesta.

– Idea voi tulla vaikka Avaraluonto-ohjelmasta, jossa kuvataan jotain Mariaanien haudan pohjaeläimiä.

Viitakoski määrittelee vuoden 2016 ulkoasua omituisella tavalla tunnistettavaksi. Tämä ei toki tarkoita sitä, että kuva esittäisi kaikkien mielestä samaa asiaa. Toiselle kuvassa on ihan selvästi purulelu, toiselle ET tai kolmannelle sammakko.

– Ajattelin itse, että ne kuvan kukkaset ja lilat osiot on jotain piilevää tai jotain sen tapaista, Viitakoski sanoo.

Sen tarkemmin hän ei ryhdy kuvion vaikutteita nimeämään. Tärkeintä on, että ”Sielu tulee Kesästä, mutta ulkoasun suunnittelijalta”.

ulkoasu 2IMG_3650Haastavaksi Jyväskylän Kesän tunnuksen suunnittelussa tekee se, ettei Kesällä oikeastaan ole selvää kohderyhmää.

– Osallistujat eivät ole tietyllä tapaa ajattelevia tai edes kahdenkymmenen ikävuoden haarukassa, perheellisiä tai sinkkuja, Audin omistajia tai polkupyöräilijöitä. Jyväskylän Kesällä ei ole yhtä viiteryhmää vaan kaikki ovat sen potentiaalista kohdeyleisöä, Viitakoski sanoo.

Siihen, mikä tehdyistä 16 ulkoasusta on miehen suosikki, vastaukseksi tulee ensin, että aina se viimeinen. Vähän ajan kuluttua kuitenkin ensimmäinen eli vuoden 2001 kuva, jota kutsutaan chiliksi.

(Chili-kuva alla oikealla)

 

ulkoasu yhdistelmä 3

logo

Jyväskylän Kesä 2016 ulkoasu näyttää tältä.