Ooppera ja Kesä: Puolinäytännöllinen Carmen-konsertti

30.6.2017

Eliisa Suni konsertoi viime vuonna Jyväskylän Kesässä tenori Simo Mäkisen kanssa.

Jyväskylän Kesä tekee yhteistyötä Jyväskylän Oopperan kanssa ja tuo kaupunginteatterille Carmen-konsertin. Konsertin ohjelmasta vastaa pitkälti pianisti Eliisa Suni. Hän vastaa puhelimeen Savonlinnasta, jossa hän on harjoittamassa laulajia korrepettiitorina tulevan oopperakauden Ryöstö Seraljista -oopperaan.
– Olen täällä tosiaan harjoituspianistina niin kauan, kuin orkesteri tulee paikalle. Tämä on niiiiin upeeta, Suni huokaa.
Ammattikorkeakoulun säestyksen lehtorina vuodesta 2001 toiminut Suni on toiminut Jyväskylän Oopperan pianistina vuodesta 2000. Joka toinen vuosi julkaistavista oopperoista vain yksi on jäänyt äitiysloman takia väliin. Nykyisellään hän toimii myös Jyväskylän Oopperan varapuheenjohtajana.

Mutta palataanpa Carmeniin. Suni on suunnitellut solistien ja oopperakuoron ajatuksia kuunnellen ohjelman, joka sopii kokoonpanolle ja luo yhtenäisen ja taiteellisen kokonaisuuden. Konsertin solisteina kuullaan kroatialaista mezzosopraano Ivana Srbljania (pääkuva) ja isobritannialaista tenori Sam Furnessia.
– Ensimmäinen puoli on vähän vapaampi. Siinä on ooppera-aarioita jonkun verran. Ohjelmaan valikoitui ranskalaista musiikkia varmaan sen takia, että haluttiin sitoa koko konsertti Carmenin säveltäneen ranskalaisen Georges Bizetin maailmaan, Suni sanoo.
Luvassa on muun muassa Claude Debussyn lauluja, aarioita oopperoista Samson et Dalila, Romea ja Julia sekä Rigoletto.
Suni kertoo toisen puoliajan olevan luonteeltaan puolinäyttämöllinen.
– Kuoro liikkuu ja tekee muutakin kuin tönöttää paikoillaan. Ehkä solisteillekin keksitään vielä jotain kivaa, Suni naurahtaa.

Suni sanoo Jyväskylän Oopperan elävän nousukautta. Vuosiin on mahtunut monta hienoa produktiota, mutta Suni arvelee tason nousseen erityisesti Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari Ville Matvejeffin kaudella.
– Hän on halunnut huippuammattilaisia mukaan. Ehkä ooppera on siksi kansainvälistynytkin hänen aikanaan, Suni arvelee.
Hän painottaa produktiossa oopperakuoron roolia.
– Jyväskylän oopperakuoro on innostunut, motivoitunut ja laadukas. Jotain kuoron suosiosta kertoo se, että kun keväällä järjestettiin koelaulut, hakijoita oli paljon enemmän kuin pystyttiin ottamaan mukaan.
Mukana oopperakuorossa on monta jyväskyläläistä kuorokonkaria. Oopperakuorossa on laulajia muun muassa mieskuoro Sirkoista, Musican-kuorosta ja Cantinovumista.

Arvostetun Royal Academy of Music Club -palkinnon voittaja vuodelta 2012 tenori Sam Furness

Jyväskylän Oopperan uusi produktio tulee ensi-iltaan perinteisesti uutena vuotena. Kuoroharjoitukset aloitetaan tällöin syksyllä. Jyväskylän Kesän konsertin takia kuoro kokoontui tänä vuonna harjoituksiin kuitenkin jo keväällä.
– Tämä on itse asiassa tosi hyvä asia, sillä kuorolla on Carmen-oopperassa tosi paljon laulettavaa.
Jyväskylän Kesän konsertissa kuullaan Carmenin isoimmat kuoronumerot. Suni sanoo, että syksyllä on hyvä jatkaa harjoituksia kun osa numeroista on jo hyvässä muistissa.

Jyväskylän ooppera tekee esityksen joka toinen vuosi. Intoa olisi vaikka joka vuoteen, mutta rahoitus ja teatteritilojen jakaminen tuottavat ongelmia.
– Siitäkin on ollut puhetta, että voisi olla vuorovuosina jotain pienempää toimintaa. Ettei tarvitsisi olla aina näin massiivista, Suni pohtii.
Oopperan koneisto on iso. Vaikka lavalla nähtäisiin vain kourallinen esiintyjiä, on lopputulot satojen ihmisten työpanoksen summa. Musiikillisten tekijöiden ohella ooppera työllistää muun muassa puvustajia, maskeeraajia, lavastajia, valaistushenkilökuntaa ja koreografeja.
– Siinä on hyvin paljon liikkuvia osia, eri työvaiheita ja eri ammatti-ihmisiä eri aloilta. Se on juuri se oopperan upeus, Suni huokaa selvästi innoissaan.

Jyväskylän Ooppera: Carmen-konsertti lauantaina 8.7. klo 19.30 Kaupunginteatterilla. Yhteistyössä Jyväskylän Oopperan kanssa.

Carmen konsertti:

Ivana Srbljan, mezzosopraano
Sam Furness, tenori
Jyväskylän Oopperakuoro
Eliisa Suni, piano

Katso linkistä komeaa Sam Furnessin laulua: