Kung fun taikaa, elämänviisauksia ja heavya

07.6.2016

Kun Antti Silvennoinen näki ensimmäistä kertaa Peking-ooppera -esityksen hän oli heti myytyä miestä.
– Olin treenannut budolajeja ja fanittanut jo pitkään kung fu –elokuvia. Peking-oopperassa oli sitä samaa taistelulajeista tuttua tarkkuutta ja energisyyttä. Kaikki liikkeet oli niin viimeiseen asti vietyjä ja hiottuja, mutta kuitenkin joka liike ilmaisi asian tarkasti, mies huokaisee.
Elettiin vuotta 2002. 9 vuotta myöhemmin Silvennoinen oli opiskellut Peking-oopperaa Kiinassa ja päätti perustaa Wusheng Companyn – ryhmän, jonka agendassa oli nimenomaan Peking-oopperan esittäminen.
– Meillä on sellainen periaate, että kun liike on pääasiallinen ilmaisukeino, niin siihen panostetaan. Koreografiat ja kaikki asennot ovat just eikä melkein.

 

Wusheng UUTISKIRJE – Kopio

”Harjoittele nopeaa, mutta viisasta päätöksentekoa aina ja kaikkialla”.

“Kehitä vaistomaista arviointia ja kaiken ymmärtämistä”.

“Ajattele rehellisesti”.

 

Näin neuvoi japanilainen miekkapyhimys, 1584–1645 elänyt Miyamoto Musashi.
– Musashi kävi ensimmäinen kasintaistelun 13-vuotiaana aikuista samuraita vastaan ja tappoi tämän puumiekalla. Hän kävi eläissään yli 60 taistelua häviämättä koskaan. 30 ikävuoden jälkeen Musashi alkoi miettiä, mihin voitot perustuvat, Wusheng Companyn taiteellinen johtaja Antti Silvennoinen kertoo.
Musashi vetäytyi ennen kuolemaansa vuorille pohdiskelemaan miekkailun taitoa. Syntyi The Book of Five rings, joka sai suomennoksena nimekseen Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys.
– Teos on taistelulajien harrastajien raamattu. Luulen, että 80 prosenttia taistelulajeja useamman vuoden harrastaneista on todennäköisesti lukenut kirjan. Teoksen ideana on tuoda esiin se, miten hengellä voi hallita vastustajaa.

Silvennoinen tuo Jyväskylän Kesään Wusheng Companyn esityksen Musashi –Miekan tie. Teoksessa samuraiestetiikka, Peking-ooppera, no-teatteri, kabuki ja heavy-musiikki lyövät kättä.
– Wusheng Companyn pääsäännöllinen näyttelytyö ja estetiikka perustuu Peking-oopperaan. Musashi tosin on alkanut kehittyä siihen suuntaan, että tehdään myös omia kokeiluja ja fuusioita.
Liikekielen ohella musiikilla on tärkeä rooli. Lavalla on 3-henkinen livebändi, jonka soitossa japanilaiset vaiWusheng Co UUTISKIRJEkutteet sekoittuvat heavy-musiikkiin. Silvennoinen sanoo, että tätä Markus Rantasen tekemään musiikkia voisi ehkä määritellä Motörhead goes Japan –tyyliseksi.
– Lopputulos on runollisen harmoninen ja hypnoottisen kaunis. Tämän rohkeasti eri tyylejä yhdistelevän esityksen jälkeen tuntuu siltä kuin olisi käynyt ulkomailla, Jyväskylän Kesän tuottaja Mari Lankinen sanoo.
”Esiintyjät moshaavat pitkillä ponnareillaan, mutta säilyttävät itäaasialaisen näyttämötaiteiden asenteen. …Todellista tyylien tajua.”
HS, Jussi Tossavainen

 

Wusheng Company osallistuu Helsingin ja Pekingin kaupunkien yhteistyönä järjestettävään Moi Helsinki! -tapahtumaan Pekingissä 13.–15.5. Ryhmä esitti katkelman Viimeisestä taistelijasta. Silvennoinen sanoo yleisön olleen sekä innoissaan, että hämmentynyt – Innoissaan esityksestä, mutta hämmentyneitä siitä, että esiintyjät olivatkin suomalaisia. Tämä ilmeni esiintyjien aukaistessa suunsa ja alkaessa laulaa suomeksi.
– Kyllä minua pelotti ihan älyttömästi. Viimeinen taistelija on eräänlainen soturimieshahmojen kuninkuusrooli, jota voisi verrata vaikka baletin Joutsenlampeen. Ihmiset kuitenkin taputtivat ja hurrasivat innoissaan esityksen aikana.
Wusheng Company : Musashi – Miekan tie perjantai 15.7. Jyväskylän Kaupunkinteatterilla klo 21. Liput 26,50/24,50/20,50 

 

Alla olevasta linkistä esimakua Musashista:

Wusheng Co kuva Kari Rosenberg (2) pakattu